Gisteren kwamen er 2 interessante artikelen over migratie op het internet.

Jan van de Beek besprak de gevolgen van migratie in Nederland. “Als de huidige trend zich doorzet hebben we aan het eind van deze eeuw miljoenen inwoners die zich niet met Nederland identificeren”. Hij benoemt het feit dat veel jonge Turken en Marokkanen amper loyaliteit tonen aan Nederland. Hij vraagt zich af of de liberale democratie hiermee houdbaar is, wanneer een conflicterend waardesysteem een opmars maakt.

In Vlaanderen horen we iets soortgelijks van politicus Herman De Croo, die aangeeft dat binnen twee generaties de Antwerpse burgemeester Turks, Marokkaans of zwart zal zijn. De Open-VLD politicus bekritiseert hiermee zijn politieke tegenstander Bart De Wever van de rechtsere partij N-VA, en het immigratiebeleid van deze partij. Wanneer de meerderheid van de Antwerpse kiezers geen Belg meer zal zijn is het “bye bye meneer De Wever”.

Wat stuitend is, is dat De Croo er plezier in lijkt te scheppen dat deze demografische trend zich voltrekt – waarschijnlijk omdat hij aanneemt dat zijn politieke tegenstanders hiermee macht moeten inleveren. Hij lijkt een eschatologisch idee te hanteren dat de geschiedenis op een eindpunt afstevent van één grote kosmopolitische samenleving waarin alle volkeren zullen verbroederen.

Echter, in de lijn van Van de Beek is te voorspellen dat dit niet zal gebeuren, wanneer migranten niet willen integreren. Ironisch genoeg zullen juist de middenpartijen hun macht verliezen wanneer migranten zich – net zoals in Nederland met partijen als DENK en NIDA zullen emanciperen en als losstaand blok gaan opereren, los van sociaal-democratische en liberale partijen. De autochtone bevolking zal de toevlucht nemen tot nationaalconservatieve partijen om zichzelf en de cultuur staande te houden. De tweedeling in de maatschappij zal dus toenemen en verbroedering zal ver te zoeken zijn.

Want ja, ookal ben je arm, als je je bij de andere groepen niet thuisvoelt, heb je geen zin meer om sociale voorzieningen met hen te delen en om voor elkaar te betalen. Al ben je liberaal, met je individualisme wordt je gewoon weggespeeld wanneer je ziet dat andere etniciteiten wél optrekken als een gezamenlijk machtsblok.

Zoals ik in mijn laatste artikel over de Islam schreef: er is een Nieuwe Zuil nodig, een Nieuwe Kerk, om onze cultuur en vrijheden te behouden, en elkaar te versterken. Zorg er daarom voor dat ons geluid levend blijft in een samenleving van deugdynamiek, en steun mij met het project “Verhalen uit de samenleving”.

Doneer hier:

Steun de Nieuwe Zuil via BackMe, en blijf bijdragen zoals deze mogelijk maken! De Nieuwe Zuil is een platform voor iedereen die realisme wil verspreiden!

Delen via

Discussieer mee!

Hier kan je reageren op onze artikelen en een inhoudelijke bijdrage leveren. Lees ook even onze huisregels.

Om te reageren dien je eerst aan te melden.

Reageer je voor de eerste keer? Registreer je dan hier.

Login hier in met je gebruikersnaam en het wachtwoord dat je per e-mail ontvangen hebt.

Maak hier een gebruikersnaam aan. Na verzenden ontvang je een e-mail met je wachtwoord waarna je meteen kunt inloggen en reageren.

Nieuwe gebruiker
*Verplicht veld